Swellendam & de Hoop NP

28 februari 2016 - Swellendam, Zuid-Afrika

Hoi Allemaal

Op dit moment verblijven we tm maandagochtend in Swellendam
Swellendam is een vd oudste stadjes van Zuid Afrika stamt af van de hollandse cultuur. Zo vind je hier veel hollanders die hier lange tijd geleden naar toe zijn geemigreerd en veel huisjes in oud hollandse stijl.
Wij hebben hier bewust 3 nachten geboekt om nog even de bergen en de natuur van Zuid Afrika te ontmoeten voor wij ons gaan laten verwennen met een week in Kaapstad aan de zee en gaan genieten van die prachtige stad.
Helaas bleek onze cottage niet zo luxe als dat booking.com en de foto's deden doen lijken. De eerste dag moest ik persoonlijk even wennen aan wat primitiever omstandigheden. Er zou bijv een volledige ingerichte keuken te zijn. In werkelijkheid is dit een minikoelkastje met een tafeltje als aanrecht met 2 vorken 1 mes en 3 theelepeltje waar we eten mee kunnen bereiden en zo een camping fornuisje.
Er zou een heerlijk zwembad zijn maar in werkelijkheid is het meer een gore vijver waar we even niet ingaan omdat je de bodem niet kan zien en we liever niet ziek willen worden.
Er zou wifi zijn op elke kamer maar in werkelijkheid moet ik met een stoeltje naast het landhuis gaan zitten voor een klein bereik.

Al met al voelde ik mij net Josef en Maria in de stal. Of Heidi en Peter in de bergen.

Maar laten we eerlijk zijn die hadden niks te klagen toch. Josef en Maria kregen een zoon en Heidi leerde Peter lezen en ze werden beste vriendjes. Daar hadden ze geen keuken wifi of zwembad voor nodig.

Des al niet te min ben ik deze locatie met het uur meer gaan waarderen.
We hebben een waanzinnig uitzicht wat ik al op facebook deelde. Bergen en koeien. De koeien worden zo af en toe gemolken en lopen ze in een rij richting de plek waar hun op knappe staande uiers kunnen worden geleegd. Een waanzinnig tafereeltje waarin ik natuurlijk als dorpsmeisje en niet te vergeten de landbouw school griet niet helemaal een leek in ben, vind ik het elke keer weer een fantastisch tafereel .

De stilte is echt bizar mooi enkel vogeltjes die de stilte onderbreken.
Ook de cottage zelf ben ik gaan waarderen.
Er hangt een fantastisch grote klamboe zodat Walid niet weer stiekem in plafons hoeft te schroeven of met touwtjes in de weer hoeft het staat er al. En er staat heerlijk ruikende zeep van Rain een plaatselijk product hier in de omgeving. Waar ik morgen even gaan koekeloeren in het winkeltje.

Vanaf Swellendam kun je veel bekijken. Waaronder National Park de Hoop met dieren die we al gezien hebben ( eland apen zebras en de schildpadden) maar deze keer ligt het echt aan Zee op de plek waar walvissen hun broedplaats is.
Echter is het paringsseizoen in aug tm nov dus dit lopen we eigenlijk mis. Anders zou je ze zeker gezien kunnen hebben. Nu is de kans nihil. Maar we pakte deze tour toch aan voor een kijkje.
Het park is prachtig en via de loopbrug heb je fantastisch uitzicht op de oceaan.
Waar ik dankbaar voor ben omdat ik een klein beetje merk ( okey enorm merk) dat enorme trappen en heuvels aan mij nu niet meer zijn besteed.
Het 7 maanden zwanger zijn valt steeds een beetje pittiger moet ik eerlijk bekennen.
Het is warm en de afstanden zijn enorm. En een fanatieke conditie had ik altijd al.... Dus niet. Maar ondanks dat weten we er wel altijd een mouw aan te passen dat we toch krijgen wat we willen. En valt het niet altijd op dat sommige dingen even te zwaar worden.
In dit geval was dus de hangbrug fantastisch. En ook Merijn vind dit geweldig.

Overigens complimenten voor onze zoon want wat doet hij het allemaal goed.
Zoveel verschillende plekken en uren rondreizen hij doet het echt heel goed.
Uiteraard zijn er dagen bij dat ik denk waar is de tijd dat ik samen was met Walid gebleven en alles iets ontspannender ging ( ergens lunchen bijv) maar die momenten zijn er niet veel. Voor een jongen van 2 jaar doet hij het fantastisch.

Dus..... De Hoop NP was prachtig en de moeite waard. Bij terugkomst in Swellendam zijn we naar de Old Mill geweest. Een monumentaal pand omdat het een vd oudste gebouwen is in Swellendam. Hier hebben we onder druivenbomen heerlijk gegeten. Walid een lamscurry en ik een pasta pesto. Merijn genoot van een sandwich BLT.

Bij thuiskomst zijn we gaan genieten van het uitzicht. Gespeeld met de autootjes en houten puzzels buiten. En toen Merijn eenmaal sliep ( duurde nogal lang vanavond) van een goed boek, tijdschrift en walid van een sigaartje en een single malt whiskey.

Morgen ga ik terug naar Swellendam naar de Spa van RAIN en heb ik mijzelf een mother africa massage cadeau gedaan (als je je eigen niet kieteld, en ben ook nog eens bijna jarig dus reden genoeg ). Voor nog geen 20 euro gaan ze mij 60 minuten lang verwennen met die plekken waar je als zwangere last van gaat krijgen. En daarna nog een heerlijke hoofdmassage.

Vervolgens zal ik mij te goede doen aan de shop om net als in de cottage even een fles heerlijke badschuim te kopen.

Ik kijk er naar uit.....

En dan..... Bijna Kaapstad..... Mijn lieve vrienden Tim en Courtenay en familie weer zien en hun lachebekkie Max. Heerlijk!

Veel liefs van ons.

1. Alice:
    28 februari 2016
    Wat een fantastische verhalen en foto's.
    Geniet onwijs met jullie 3 en jij Nieske van die heerlijke massage.
    Liefs van ons 3.
  2. Maris:
    28 februari 2016
    Heerlijk om je verhalen te lezen!!
    Wat een prachtige foto's ook!
    Ik dacht huh is dat nou sneeuw.... Maar is natuurlijk zand.... hihihi
    Dikke kus!
  3. Monique:
    28 februari 2016
    Geniet van je welverdiende massage, shop naar hartelust en laat walid lekker genieten van zijn sigaartje dikke knuffel voor Merijn! Xxx
  4. Lia:
    1 maart 2016
    jemig Nieske, wat een avonturen toch! En wat een geweldige ervaring die je vast je hele leven niet meer vergeet. En voor Merijn, bedenk eens wat een feest het is dat jullie met z'n drietjes ( en een beetje) al die tijd bij elkaar zijn, heerlijk toch!? Ik hoop dat de massage niet is tegengevallen? heerlijk vinden vrouwen dat. Geniet nog even de laatste week en ik geniet van je verhalen en de foto's.
    groetjes Lia