Frankfort- Phutajhaba - drakensville.

14 februari 2016

Na onze prachtige ervaringen in Siesta guesthouse kon alles alleen nog maar ' tegenvallen'. Met tegenvallen bedoel ik dat Siesta Guesthouse een 10 was. En tienen geef ik zelden.
Maar dat we onderweg waren naar krottewijken, zendelingen en een prachtig uitzicht had ik niet bedacht.
2 nachten zouden we in Phutajhaba verblijven. Deze lodge kosten 30 euro p.n. met zijn 3e en daar zat ook ontbijt bij. Geen geld dus maar de recensies waren prima (7.8 score).

We reden een prachtige route dwars door de Golden Gate. Een prachtig gebergte wat zijn naam dankt aan de gouden kleur als de zon erop staat.
Hierna zagen we steeds meer armoede en krottewijken. Wijken waar je liever niet wil komen maar toch door heen moet omdat je de lodge graag wil bereiken. Aangekomen bij de lodge was het uitzicht spectaculair! Hier kwamen we Bart tegen die ons op weg hielp bij de lodge. Bart komt uit twente en is nu 5jaar in Phutajhabaals zendeling. Hij gaf ons te kennen dat er al 6 weken geen stromend water is. Eerlijk is eerlijk we waren wat gewend maar dit was het andere uiterste. Een oude kamer met gore vloerbedekking. Geen ventilator of iets in die richting. En douche kon onder een enorme jerrycan die we boven ons hoofd zouden moeten houden en een emmer om de wc mee door te spoelen. Nee niet ons ding. Naast het feit dat Bart als bewoner van deze plaats ons super heeft geholpen is de eigenaresse nergens te bekennen. We spreken haar via de telefoon en ze rekende gelijk discount voor de lodge.

Walid en ik willen best primitiever leven maar dit sloeg werkelijk alles. Niet alleen het zweterige hokkie ook de weet ik hoeveel vollt op het hek wat open en bloot stond. Leek ons voor Merijn niet goed. Dus besloten we 1 nachtje te overleven. Bart gaf de tip om naar drakensberg ville te gaan. Dus dat zijn we de volgende dag gaan doen na we wakker werden en gedoucht hadden onder de frisdrankfles.

Oja en nadat we ontbeten hadden ( ons eigen ontbijtje omdat je je kunt afvragen hoe schoon de keuken is na zo een vies hokkie zonder water) verscheen er ineens prachtige afrikaanse vrouw. Of we ontbijt wilde. Arm mens is opgeroepen door de eigenaar om voor ons te zorgen maar ook on uiteindelijk de 1100rand met ons af te rekenen ( ongeveer 65 euro) voor twee nachten.
Uiteindelijk met overleg hebben 400 ZAR betaald.... Zonder de eigenaar ooit gezien te hebben.....

Hele ervaring. Maar wat ongelovelijk zonde van zo een fantastische uitzicht aan de voet vd golden gate.

Hierna zijn we vertrokken met een mooie tip voor de afrikaanse vrouw richting drakensville resort nog altijd bij drakensberg.
Hier kwamen we terecht op een zogenoemde vaakansieoort ( heerlijk die zuid afrikaanse taal)
Er was nog een mooi huisje voor ons met wederom prachtig uitzicht. Een douche een airco een aparte slaapkamer voor merijn en een keuken met echt bestek en glazen etc. En als laatste omdat je het toch allemaal ectra ga waarderen.... Een wc met stortbak en daarin water! Yahoe!

Hier hebben we ons prima vermaakt. Een kinderboerderij een zwembad en een ijsje deden ons goed en heeft Merijn vermaakt.

1. Astrid:
    14 februari 2016
    Avonturen beleven.....en dan is t nog maar net gestart....mooi om te lezen...xx