Pietermaritzburg- Underberg en ( hakuna) mthatha

16 februari 2016 - Mthatha, Zuid-Afrika

Hallo!

We hebben weer even wifi dus gelijk even een reisverhaal eruit slingeren.
Of ik veel te vertellen heb weet ik niet.
Afgelopen dagen hebben we vooral gereden naar de aankomst plekken en onderweg zoveel indrukken opgedaan die dan allemaal weer hetzelfde lijken.... Want ik kan jullie vertellen hoe de ene berg op de andere berg lijkt maar dan weer een andere indruk geeft op je, maar misschien is dat voor jullie helemaal niet intressant.

Dwars door de Drakensbergen zijn we heen gereden.
De natuur is prachtig in Zuid Afrika en zeker nu. In de zomerperiode vallen er vaak goede regenbuien. Dus alles is groener dan groen.
De tempratuur is aangenaam. Gemiddeld rond de 28 graden maar zeker wel met zuurstof erin. Veel wolkenvelden naar de zon lijkt daar toch doorheen te prikken.

Ik zal verder gaan daar we gebleven zijn.
Ukuthula lodge. Wat een waanzinniger bestemming in Pietermaritzburg.
Er zijn op deze immense grote farm 5 lodges. Maar die zie je niet van elkaar waardoor het lijkt alsof je echt alleen ben.
Overigens merk ik dat ik dat in de nacht sowieso minder prettig vind. De verhalen maken mij wat angstiger. En daardoor slaap ik slecht en lig ik veel wakker op dit soort locaties.
En dat terwijl ik helemaal niet bang aangelegd ben en meestal niet eens nadenk over dit soort zaken. Misschien komt het dat ik mij verantwoordelijk voel voor Merijn en voor de baby. Ik weet het niet.

Des al niet te min ervaar ik dit overdag helemaal niet en voel ik mij veilig en prettig en geniet ik 100 procent!

In ukuthula lodge worden we gewekt door de giraffe en zebras en impalas en mega veel fauna.
We ontbijten er heerlijk, bbqen een eind weg en genieten van onze eigen wild beest Merijn.
We spelen er met water met schepjes en bekertjes is een kind snel vermaakt.
Het is heerlijk ergens 2 nachten te zijn. Even geen auto in maar gewoon 'thuis' kneuterig en kijkend over al het wildlife. In de avond hebben we een schitterende lichtflitsende en blikseminslagen film die over de andere bergen doet afdraaien.
Totdat..... Er plots een voor ons neus in onze kloof in slaat besluiten we dat het beter is ons rieten dakje en houten huisje te verlaten. Even in de auto de bui af te wachten.
Zelfs Sandra de beheerder/eigenaar had zulk onweer in 5jaar tijd niet meegemaakt..... Hij is fijn ;)

Daarna gingen we dwars door de drakensbergen richting Underberg. Een vredig dorpje onder de voet vd drakensbergen. Hier huren we het huisje van Sophie. En worden we ontvangen met een flesje wijn.
Het huisje is in zijn geheel voor ons met een prachtige tuin zonder zowaar een hek erom heen. Dat hadden we nog niet eerder mee gemaakt.

Een heerlijk bed met onze eigen klamboe en een heel eenvoudige maar heerlijk hollandse ovenschotel gemaakt met vla als toetje genieten we even van 'normaal'.

Underberg is een aanrader.

Na de sleutel van Sofie terug gegeven te hebben in the grind cafe besluiten we met een take away capppucino verder te gaan naar Mthatha een stad in de oost Kaap.
De stad ligt vlak naast her geboortedorp van Nelson Mandela. Terwijl we de stad in rijden horen we toevallig het liedje van Free Nelson Mandela. Kippevel.
De stad zelf is eigenlijk een groot weer war van rommel haha. Onze lodge zit net buiten de stad. En is perfect voor een nacht. De omgeving is er niet naar om de stad te bezoeken maar de lodge biedt na een reis dwars door de bergen en door de wolken comfort precies zoals we nodig hebben.
Lekker ontbijtje morgenochtend, een bad en een goed bed. Perfect dus.

De reis hier naar toe was bijzonder mooi en sober. We hebben min of meer zo een 200km door de wolken gereden. Intensieve route maar het leverde echt prachtige beelden op van mount frere en nog veel meer. Mensen dragen zo hoog in de bergen deze zomer dag dikke truien en mutsen. Terwijl wij daar reden met een jurkje en korte broeken.

Nooit eerder stil gestaan bij de apartheid en bij de armoede in Zuid Afrika eerlijk gezegd. Uiteraard weet ik alles vd apartheid wbt Nelson Mandela. Maar hier in de binnelanden is alles om gedraaid.
Een vd redenen waarom toeristen meestal een binnenlandse vlucht nemen vanaf durban naar bijv. Port elizabeth.

De donkere zijn hier het hoogste
Daarna komen de minder donkeren om te eindigen bij de blanken.
Dat kun je zien in banen is ons verteld. De blanken komen hier bijna niet aan het werk. Bizar he.

En dan de armoede. Ik gok dat rond de 80 procent van alle huisjes/golfplaten hutjes die ik heb gezien niemand een toilet binnen heeft maar gewoon een hokkie buiten.

Walid zei dat ik een beetje naief was met mijn gedachte dat zuid afrika vooral een vol rode zon is met leeuwen giraffe en apen, ik denk het ook. Deze kant over zuid afrika had ik gewoon nooit eerder bedacht..

Morgen rijden we door naar Queenstown.
Hier blijven we twee nachten.

We kijken enorm uit naar nog meer indrukken! Want al klinkt het soms wat heftig, prachtig en geweldig dat is het zeker!
Genieten doen we dan ook met volle teugen.

Dikke smakkerd...

1. Astrid:
    16 februari 2016
    Je begint met " ik weet niet of veel te vertellen heb" maar wat een mooi en best spannend verhaal. Geniet van al t Mooie erg leuk om te lezen. Dikke smakkerd terug xxx
  2. Leny:
    16 februari 2016
    Heerlijk genieten, super dat wij hier thuis op de bank jullie belevenissen kunnen volgen.
    Dikke kus voor jullie drieën.
  3. Monique:
    16 februari 2016
    wat een prachtig verhaal weer Nieske! mooi om met jullie mee te gaan op deze manier.
    dikke knuffel voor jullie allemaal!
    hier vriest het inmiddels weer ´s nachts dus geniet maar van de 28 graden ;-)
  4. Janneke:
    16 februari 2016
    Erg leuk om vanaf de bank jullie te volgen...mooi om te lezen dat het leven in een ander land niet te verkijken is met waar jezelf vandaan komt. Wat een belevenis! Ik kijk uit naar het volgende verhaal